Dit zijn wij:
in het atelier
altijd samen...
Hans en Ingrid zijn beiden geboren en getogen in Amsterdam.
Zij ontmoetten elkaar in Castricum en verhuisden in 2001 naar Oost-Groningen, waar zij in het pittoreske dorpje Oudeschans een galerie-atelier vestigden in Het Koetshuis, dat toen al enkele jaren onder deze naam bekend stond als Kunstuitleen. 
Vier jaar later, in november 2005, verhuisden zij weer, dit keer naar de voormalige domineeswoning (De Pastorie) in Bad Nieuweschans, waar eerder galerie Wiek XX was gevestigd. De voormalige vesting- en grensplaats is tegenwoordig bekend als kuurdorp vanwege het bronnenbad (vandaar de toevoeging 'Bad'). Het dorp is gelegen in de gemeente Oldambt.

Bad Nieuweschans is ook een culturele pleisterplaats:  vanwege de vele kunstenaars die zich er hebben gevestigd;  er wonen en werken tussen Hamdijk (Booneschans) en Oudezijl (over het spoor) tenminste 12 beeldend kunstenaars. Enkelen hebben galerie aan huis of doen mee met kunst- en atelierroutes.

Hans en Ingrid schilderen beiden, zowel realistisch als abstract. Zij volgden met succes opleidingen o.a. aan het Instituut voor Kunst- en Nijverheidsonderwijs in Amsterdam (de tegenwoordige Rietveld Academie) en de Vrije Academie Kennemerland (nu Kunstacademie Haarlem).
Ingrid was tevens vele jaren (tot 2008) als kunstcoördinator verbonden aan een landelijke instelling. Beiden  waren 10 jaar actief deelnemer aan de Tweekarspelen Kunstroute en zijn initiatiefnemers  en bestuursleden van genootschap Kunst aan de rand van Nederland (gevestigd als Stichting Atelierroute Oost-Groningen). Ook word nauw samengewerkt met de Freundeskreis Leeraner Salon in Leer en zijn beiden aangesloten bij de Kulturring und Kunstkreis Rhauderfehn.


Welkom op onze website, herzlich Willkommen!

Künstlerehepaar aus Bad Nieuweschans stellten Bilder aus in der Kunstkreis Galerie.

Beiden wurden in Amsterdam geboren und sind seit 2011 Mitglieder in der Kunstkreis Rhauderfehn.

Ingrid Constance stellte u.a. die Serie ‘Souvenirs’ aus, Reise-erinnerungen die vor allem durch ihre Farbigkeiten überzeugen.

Was so leicht hingelegt erscheint, is das Ergebnis langer Erprobung und Abwägung. Sie legt nicht eher den Pinsel aus der Hand, bis sie mit dem Ergebnis völlig zufrieden ist, und das kann geraume Zeit in Anspruch nehmen.

Sie wünscht sich keine passiven Kunstkonsumenten, sondern seelisch aktive Betrachter für ihre Werke.

Der Betrachter soll sich nicht Nebenstehend fühlen, sondern vielmehr stimuliert, den kreativen Prozess des Zustandenkommens nachzuverfolgen, mit eigenen Gedanken und Empfindungen individuell aufzuladen.


Hans van Herwijnen hat als Grafikdesigner begonnen.

Er glaubt nicht daran, das ein Künstler einen einheitlichen Stil entwickeln und beibehalten müsse und mit diesem unbedingt eine Botschaft verbinden.

Ob figurativ, realistisch, illustrativ oder abstrakt, er beherrscht alle Metiers.

Ob es der Blick aus dem Fenster ist oder ein Rhabarberblatt, ob die bewegten, immer fortspielenden Tasten eines Klaviers oder die zarten Hügel einer Körperlandschaft: es ist eine reine, humorvolle, von innen bewegte Malerei die, technische perfekt, niemals pedantisch und ungelenk wirkt, den Betrachter mit sich fortnimmt in die vielgestaltige Gefühls – und Blickwelt des Malers.

Hans van Herwijnen ist, je länger je mehr, ein Maler, der etwas zu sagen hat, auch wenn er einfach nur malt, ein wenig in sich hineinlächelt und schweigt…

 




Hans voor "zelfportret van Rembrandt"in museum De Oude Wolden

Hans was vele jaren werkzaam als grafisch vormgever en ontwerper voordat hij zich volledig aan de schilderkunst kon gaan wijden. De conceptionele precisie van zijn grafisch werk is hij trouw gebleven, maar het schilderkunstige, vaak in ragfijne nuanceringen opgezet of van een duidelijk erotische lading voorzien, heeft de overhand gekregen (serie Mens en Natuur).
Soms maakt hij een sprong naar de abstractie: met handen en voeten ontstaan dan expressieve schilderijen waarbij letterlijk elke vorm van figuratie wordt losgelaten.
Zijn artistieke credo: "Kunst is Materie en Emotie" (K=me), verbindt in zijn veelzijdige werk technisch meesterschap met helder gestructureerd analytisch denken, een eigen karakteristieke vormgeving, logische abstractie en niet zelden een behoorlijke portie humor voor wie daar oog voor heeft.

Net als zijn vrouw Ingrid Constance houdt Hans ervan zijn mentale scheppingsdrang aan de toeschouwer zonder woorden duidelijk te maken.

Een kunstwerk kan alleen maar tot stand komen als het - en daarin is hij het eens met de Duitse filosoof Hegel - eerst door de geest is heen gegaan en verwerkt;

maar zonder een persoonlijke gevoeligheid van de kunstenaar, die zich in geest en gemoed van de toeschouwer laat transformeren en opnieuw tot leven laat wekken, is kunst net zo min denkbaar.
Hans van Herwijnen verbindt beide inzichten.
Voor langdurige onbezoldigde inzet tbv kunst en cultuur ontving hij in 1998 een koninklijke onderscheiding en in 2000 de zilveren erepenning van de gemeente Castricum. Tevens werd hij benoemd tot erelid van de Vereniging Perspectief in deze gemeente, na 30 jaar voorzitterschap. Ook was hij mede-schepper en bedenker van Kunstgroep K=ME (Kunst is Materie en Emotie) in Castricum/Limmen.
Hans van Herwijnen is lid van Kulturring und Kunstkreis Rhauderfehn en mede-oprichter en voorzitter van Kunst aan de rand van Nederland (Stichting Atelierroute Oost Groningen).


Expositie in De Oude Remise
Hans voor 1 van 2 luik "Kijken naar de Wolken" (in particulier bezit)

met Blauwe Knoop (acryl op paneel)

Een selectie van mijn werk kunt u zien op de volgende pagina's.


Over de werkmethode van Ingrid...

Ingrid Constance schildert met diverse materialen, zowel figuratief als abstract. Het maken van collages maakt eveneens deel uit van haar werkmethode, waarbij zij studiemateriaal (beschilderd papier) gebruikt om een ruimtelijke compositie te maken. De collages nodigen uit tot verder ontdekken en dienen tevens als "voorstudies" van nieuwe schilderijen.

"Een schilderij is het eindproduct van een proces van denken en schilderen; de toeschouwer ziet 'slechts' het eindresultaat ervan.
Het verstand speelt vaak een grote rol in dit proces van wikken en wegen, maar altijd in dienst van het gevoel en de harmonie".
(Henk van Trigt, kunstenaar/docent)

Ingrid is in de schilderkunst haar eigen weg gegaan.
In het proces wordt naar vereenvoudiging, vaak zelfs minimalisatie gestreefd, waarbij de kleurstelling van het schilderij nooit van te voren wordt bepaald. De uitdaging bestaat er elke keer uit het gladde vlak te overdekken met kleuren die gevoelsmatig worden gekozen, in een bepaalde orde gerangschikt tot - zo mogelijk -  volledige harmonie om in het tweedimensionale begrip van ruimte de juiste balans te vinden.
Het duurt dan ook lang voor een schilderij van haar hand absoluut af is. Hoewel de compositie tevoren grotendeels is bepaald, wordt het voortdurend veranderd en beleeft het doek vele fases. De elementen licht en sfeer zijn belangrijk in het werk en er moet, ook op het kleinste formaat, een architectonische indruk worden gewekt.
Steeds wordt de grens verlegd: is wat je ziet altijd wel wat het is?
Is er sprake van dissonanten in perspectief?
Uiteindelijk is op serene, bijna magische wijze door vlakken en kleuren tegen en over elkaar te schilderen ruimtelijkheid ontstaan.

Ingrid is initiatiefneemster en secretaris van Kunst aan de rand van Nederland (Stichting Atelierroute Oost-Groningen) en aangesloten bij: 
Kulturring und Kunstkreis Rhauderfehn (D).

Ook wordt voor wat betreft de Nederlandse regio nauw samengewerkt met de Leeraner Salon, waaruit een uitwisseling is ontstaan met kunstenaars in Polen en Engeland.
 


Rezention

Ingrid Constance (Signet und Markenname)

 

verfügt als ebenso eigenständige wie profilierte Künstlerpersönlichkeit über etliche Talente, von denen ich zwei erwähnen will: das Arrangieren eigener und fremder Kunst und das Malen fesselnder, niemals aus der Mode kommender, Bilder in unterschiedlichen Techniken. Über 20 Jahre lang hat sie, die in Amsterdam aufwuchs und eine langjährig fundierte Ausbildung genoss, offentliche Räume mit Qualitätskunst aufgewertet, nun stellt sie in  Ateliertwee in Eigenregie aus.

 

Das grosse, mittlere und das ganz kleine Format beherrscht sie gleichermassen souverain. Ihre Bilder, so unterschiedlich im Sujet und zu unterschiedlichen Zeiten entstanden sie sein mögen, ergänzen sich bei aller Differenziertheit so wunderbar, dass man das ganze Haus damit variierend dekorieren kann, ohne dass es jemals langweilig oder gleichförmig wird. Im Gegenteil. Sie verstärken sich gegenseitig, erzählen immer neue, überraschende, oft auch augenzwinkernd humorvolle Geschichten mit Esprit und Substanz.

 

Ihre Malfreude hat sie sich lebenslang erhalten, von einer Kunstströmung nie abhängig gemacht.

 

Vor allem ihr ungeheuer feiner und differenzierter Farbauftrag begeistert. Meisterhaft beherrscht sie die Kunst der malerischen Collage. Verwoben mit der Farbe, mit Tüll oder feinem Papier gliedern die Zutaten die Farbräume, setzen Akzente in der Komposition, deklinieren Farbe und Raum, Figur und Struktur. So vorantreibend ihr Temperament und ihr Fleiss, so beharrlich-altmeisterlich ihre Ausführung. Es ist nie die Ungeduld, die sie den Pinsel niederlegen lässt, immer ist es die Zufriedenheit mit einem weiteren, durchgestalteten Werk, das in den Augen und der Seele der Betrachter verschieden lebendig wird. Eine im wahrsten Sinne vielschichtige, zeitüberdauernde Malerei einer vielschichtigen Künstlerin. Mit Leib und Seele Malerin, führt sie die eigene Werkstatt mit Geschmack und sicherer Hand.

 

  

Text © Bettina Airaksinen

Kunstexpertin

 


Voorstraat met toenmalige domineeswoning rond 1960
In het, in 1933, nieuw gebouwde domineeshuis (de pastorie) woonden achtereenvolgens onderstaande predikanten
1. J.A. Swart     van 1934 tot 1937
2. H.W. Bosch   van 1939 tot 1942
3. G.B.Kruizinga van 1943 tot 1950
4. J.A. Hébly     van 1951 tot 1956
5. B.van Blanken van 1956 tot 1964
6. C.G.Scheepstra van 1965 tot 1980.
In 1972 overleed ds. Scheepstra. Zijn weduwe bleef het domineeshuis bewonen tot 1980. Daarna stond het huis beurtelings leeg of werd door de kerkvoogdij verhuurd aan derden. Na 1972 woonden de predikanten van Nieuweschans in de pastorie bij de Ned.Hervormde kerk van Nieuw Beerta.
In 1999 werd het pand verkocht aan Galerie Wiek XX uit Groningen die het inrichtte tot galerie voor hedendaagse figuratieve kunst.
Eind 2004 ging het over naar het kunstenaarsechtpaar Van Herwijnen-van der Stelt dat sinds 2005 in het in Amsterdamse School-stijl gebouwde huis woont en werkt.

(tekst ontleend aan Vestingmuseum Nieuweschans)

Bulldog van Taratinov aan de Voorstraat dec. 2012

Anno december 2016 wonen en/of werken er aan de Voorstraat 
6 beeldend kunstenaars die regelmatig hun atelier openstellen en/of na afspraak te bezoeken zijn.

Jonathan Otten op nr. 22
Ingrid Constance en Hans van Herwijnen op nr. 32
Els van Gulik op nr. 34
Carla van den Berg en Klaas Russchen op nr. 47

Galerie Wiek XX op nr. 50 houdt in de weekenden open huis.


Schrijf een commentaar: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.
Bekijk alle commentaren

Nieuwe commentaren

24.08 | 21:45

Mooie schilderijen. Ze zijn licht abstract en toch herken je een landschap, Dat vind ik mooi. Het schilderij met de tulp is grappig. succes met uw werk. Dora va

...
24.08 | 21:36

Deze serie vind ik erg mooi. vooral de kleuren. In het echt zullen ze nog mooier zijn dan op de website.

...
28.07 | 18:19

Prachtig! Vandaag, 28 juli 2013 bezoek gebracht aan Museum De Oude Wolden en ook jouw werk bekeken. Spreekt me erg aan. Ben meerdere keren in Marokko geweest.

...
18.10 | 01:04

vind het een mooie collectie,fantastisch om jullie werk te zien,gewoon thuis!!!

...
Je vindt deze pagina leuk
Hallo!
Probeer uw eigen website te maken, net als ik! Het is makkelijk en u kunt het gratis proberen
ADVERTENTIE